Πέμπτη 7 Απριλίου 2011

Επιτροπή Αγώνα Κηφισιάς: Από την εκδήλωση για το Μαγιακόφσκι



Την Τετάρτη 30/3/2011, στην κατάμεστη αίθουσα του ΚΑΠΗ της Νέας Ερυθραίας,  πραγματοποιήθηκε εκδήλωση,  διοργανωμένη από την Επιτροπή Αγώνα Κηφισιάς, βασισμένη πάνω στην ζωή, το έργο και την εποχή του ποιητή και ζωγράφου Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι, εμβληματικής φυσιογνωμίας της ρωσικής καλλιτεχνικής πρωτοπορίας και του Οκτώβρη, με τίτλο:
«…και παρακαλω να λειψουν τα κουτσομπολια, τ’ απεχθανοταν φοβερα ο μακαριτησ»
Σόνια Ιλίνσκαγια
Μετά από σύντομο χαιρετισμό εκ μέρους μελών της Επιτροπής Αγώνα, μίλησε η ομότιμη καθηγήτρια του πανεπιστημίου Ιωαννίνων Σόνια Ιλίνσκαγια με θέμα «ο Μαγιακόφσκι του Μήτσου Αλεξανδρόπουλου», που αναφέρθηκε στη συνάντηση του Έλληνα λογοτέχνη με το μεγάλο Ρώσο ποιητή, πνευματική φυσικά, καθώς όταν αυτοκτονεί ο Μαγιακόφσκι το 1930 ο Αλεξανδρόπουλος ήταν 6 ετών. Ο Αλεξανδρόπουλος το 1949, πρόσφυγας στην Τασκένδη, θα γνωρίσει το έργο του Μαγιακόφσκι, ενώ το 56 στη Μόσχα θα εντρυφήσει τη Ρώσικη λογοτεχνία και «θα αφιερωθεί στο γράψιμο και τη μετάφραση, για να διατηρήσει την Ελληνική γλώσσα μακριά από την πατρίδα όχι απλώς ακέραιη αλλά και δημιουργική». Τότε είναι που θέτει τις βάσεις για το κατοπινό του βιβλίο «Ο Μαγιακόφσκι, τα εύκολα και τα δύσκολα».
Αμαλία Βασιλακάκη
Αμέσως μετά, η Αμαλία Βασιλακάκη  παρουσίασε κείμενο της εικαστικού Σοφίας Αλεξανδρίδου (η οποία βρισκόταν στο εξωτερικό και δεν μπόρεσε να παραβρεθεί στην εκδήλωση) με θέμα«Κυβοφουτουρισμός», το οποίο αναφερόταν στην σχέση του Μαγιακόφσκι με το κίνημα της Ρωσικής πρωτοπορίας και του φουτουρισμού. Το εικαστικό μέρος είχε επιμεληθεί και πάλι η Σοφία Αλεξανδρίδου.



Μελέτης Γεωργιάδης και Βασιλική Ρούσου
Ακολούθησε απαγγελία ποιημάτων του Μαγιακόφσκι από τους ηθοποιούς Βασιλική Ρούσου καιΜελέτη Γεωργιάδη, ενώ οΦρίξος Μόρτζος συνόδεψε στο πιάνο. 




Νάντια Βαλαβάνη
Το αφιέρωμα έκλεισε με μια παρέμβαση λόγου, εικόνας και μουσικής με τίτλο «γιατί αυτοκτόνησε ο Μαγιακόφσκι», πάνω σε ιδέα και κείμενα της συγγραφέως Νάντιας Βαλαβάνη η οποία και την παρουσίασε.
Μέσα από κείμενα του ίδιου του Μαγιακόφσκι, άλλων συντρόφων του και γνωστών προσωπικοτήτων, εικόνες και αποσπάσματα ταινιών από τη ζωή και την εποχή του, εποχή επανάστασης στην κοινωνία την πολιτική και την τέχνη, σκιαγραφήθηκε η προσωπικότητα του «ποιητή του έρωτα, της επανάστασης, του θεατρικού συγγραφέα, του φουτουριστή ζωγράφου», προσωπικότητα επαναστατική και ασυμβίβαστη με την εξουσία και τη γραφειοκρατία.










Μπενέτα Οικονόμου και Φρίξος Μόρτζος

Σε στίχους του ποιητή τραγούδησε η Μπενέτα Οικονόμου και σε έκτακτη συμμετοχή η σοπράνοΜάιρα Μηλολιδάκη.
Video-art: Περικλής Αντωνίου & Έλσα Τριβιζάκη.
Η σκηνοθετική επιμέλεια ήταν τουΔημήτρη Σκλάβου.

Το αφιέρωμα πρωτοοργανώθηκε και παρουσιάστηκε  από τη «Μεσοποταμία» το Δεκέμβρη 2010. Το «Γιατί αυτοκτόνησε ο Μαγιακόβσκι;” είχε πρωτοπαρουσιαστεί στην παράσταση Μαγιακόβσκι - Θέλω το μέλλον τώρα της «Καμπάνη 2» το Μάιο 2010.
Μάιρα Μηλολιδάκη

Η μεγάλη συμμετοχή του κόσμου απέδειξε το ενδιαφέρον των συμπολιτών μας για την τέχνη και τον πολιτισμό, και το γεγονός ότι υπάρχουν ακόμα σημεία αντίστασης σε όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής απέναντι στην αποχαύνωση που προωθεί η διαπλοκή της πολιτικής με την οικονομική εξουσία και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Παράλληλα με την πολιτική εξέγερση του λαού ενάντια στην τρόικα και τους ντόπιους υπηρέτες της, μια νέα πολιτιστική άνοιξη μοιάζει να είναι το ίδιο απαραίτητη. Παλαιότερες φωτεινές στιγμές στην Ελληνική ιστορία και σημερινές προσπάθειες όπως αυτή των συντελεστών του αφιερώματος, αποδεικνύουν το εφικτό αυτής της σύμπτωσης.
Το παράδειγμα του Μαγιακόφσκι, 80 χρόνια μετά το θάνατό του, μοιάζει να είναι, στην Ελλάδα της εξαθλίωσης, της κατάθλιψης, του αδιεξόδου αλλά και του αγώνα, επίκαιρο όσο ποτέ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση...και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις, προσβλητικά, υποτιμητικά και υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.
Προειδοποίηση: Περιεχόμενο Αυστηρώς Ακατάλληλο για εκείνους που νομίζουν ότι θίγονται προσωπικά στην ανάρτηση κειμένου αντίθετο με την ιδεολογική τους ταυτότητα ή άποψη, σε αυτούς λέμε ότι ποτέ δεν τους υποχρεώσαμε να διαβάσουν το περιεχόμενο του ιστολογίου μας.