....ΜΕΤΑ ΤΗ ΓΕΝΙΚΕΥΜΕΝΗ ΧΡΗΣΗ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΟΜΟΛΟΓΩΝ ΓΙΑ ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΥΠΟΧΡΕΩΧΕΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ("ΔΕΥΤΕΡΟ" ΝΟΜΙΣΜΑ!)
Από τα μέσα του 2008 έως σήμερα, οι ελληνικές τράπεζες διατηρούνται στη ζωή, μόνο και μόνο, επειδή η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα τους παρέχει όση ρευστότητα ζητήσουν, έναντι του σκανδαλώδους χαριστικού επιτοκίου του 1%. Αυτήν την ώρα οι ελληνικές τράπεζες χρωστούν στην ΕΚΤ περίπου € 95 δις!
Η ρευστότητα αυτή, δίνεται μέχρι σήμερα με την παροχή ενέχυρων από την πλευρά των τραπεζών είτε με τη μορφή ομολόγων του ελληνικού δημοσίου είτε τραπεζικών ομολόγων τα οποία καλύπτονται από εγγυήσεις του ελληνικού δημοσίου είτε τιτλοποιημένων δανείων. Υπολογίζεται πως μέχρι το κλείσιμο του πρώτου εξαμήνου του 2011, οι ελληνικές τράπεζες θα έχουν ενισχυθεί από το ελληνικό δημόσιο συνολικά με 103 δις!
Μέχρι σήμερα, το σύστημα αυτό της διασωλήνωσης με την ΕΚΤ, λειτουργεί ως σανίδα σωτηρίας για το τραπεζικό κεφάλαιο της ευρωζώνης. Πλέον, όμως φαίνεται πως οι ελληνικές τράπεζες θέλουν και άλλα σωσίβια, καθώς τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια χτυπάνε «κόκκινο» ενώ η ΕΚΤ, επιθυμεί να αυστηροποιήσει τους κανόνες παροχής προνομιακής ρευστότητας.
Έτσι η Τράπεζα της Ελλάδος, θα παρέχει προσωρινή επιπλέον ρευστότητα, στις ελληνικές τράπεζες, συμπληρωματικά με την ΕΚΤ!
Πρακτικά, δηλαδή, η ΤτΕ, θα παρέχει δάνεια στις ελληνικές τράπεζες, με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου.
Αυτά προβλέπει τροπολογία η οποία κατατέθηκε στη Βουλή, στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο και φέρει ημερομηνία υπογραφής από τον Υπουργό Οικονομικών την 9η Μαρτίου 2011. Η εν λόγω τροπολογία, τροποποιεί την παράγραφο 1 του άρθρου 65 του Νόμου 2362/1995, αναφέροντας πως το Δημόσιο θα μπορεί να παρέχει εγγυήσεις «στην Τράπεζα της Ελλάδος προς εξασφάλιση απαιτήσεων αυτής κατά πιστωτικών ιδρυμάτων»*.
Η συγκεκριμένη τροπολογία ενεργοποιεί ουσιαστικά το μηχανισμό παροχής ρευστότητας έκτακτης ανάγκης (Emergency Liquidity Assistance), που προβλέπεται στο άρθρο 14.4 του Καταστατικού του Ευρωσυστήματος**, και ο οποίος δίνει τη δυνατότητα στις κατά τόπους κεντρικές τράπεζες, να παρέχουν ρευστότητα στις τράπεζές τους, υπό την ανοχή της ΕΚΤ, και με δική τους ευθύνη! Ουσιαστικά λοιπόν, η ΕΚΤ, νίπτει τας χείρας της εάν ο μη γένοιτο, κάτι πάει στραβά!
Μάλιστα, στην τροπολογία δεν ορίζεται ούτε το ύψος της παρεχόμενης ρευστότητας ούτε το ύψος των εγγυήσεων ούτε το ύψος της προμήθειας που θα δέχεται η ΤτΕ!
Επιπλέον, οι εγγυήσεις θα δίνονται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, χωρίς δηλαδή την έγκριση της Βουλής, όπως συμβαίνει σήμερα!
Έτσι προκειμένου με αυτόν τον τρόπο, να διασωθεί το τραπεζικό κεφάλαιο, το Δημόσιο παρέχει στις τράπεζες μέσα από καινούργιες αδιαφανείς διαδρομές, εγγυήσεις, αυξάνοντας έτσι δυνητικά (στην περίπτωση που αυτές καταπέσουν) το χρέος και αλλά και το spread των κρατικών ομολόγων!
Όλα αυτά μάλιστα, τη στιγμή που οι τράπεζες πνίγουν τους ιδιώτες δανειολήπτες και τις μικρές επιχειρήσεις, προκειμένου να επιβιώσουν!
Αντί λοιπόν, να συζητάμε για το πώς θα εθνικοποιηθούν οι τράπεζες ώστε να ασκηθεί μια νέα χρηματοπιστωτική πολιτική, συζητάμε το πώς το κράτος θα δίνει όλο και περισσότερα για να τις διασώσει προκειμένου να συνεχίσουν τον παρασιτικό τους ρόλο!
Τέλος, πρέπει να σημειωθεί πως ακόμα και αν η επιπλέον ρευστότητα επαναπορροφηθεί με κάποιο τρόπο από την κυκλοφορία, (αποτρέποντας τη δημιουργία πληθωριστικού χρήματος), έχουμε σε κάθε περίπτωση να κάνουμε με μια πρακτική παροχής ρευστότητας εκτάκτου ανάγκης.
Και μάλιστα, τη δεύτερη πρακτική εκτάκτου ανάγκης, αμέσως μετά τη χρήση κρατικών ομολόγωναξίας € 4δις στο πρώτο δίμηνο του 2011, για την εξόφληση υποχρεώσεων του δημοσίου, όταν ο Προϋπολογισμός έκανε λόγο για έκδοση τέτοιων ομολόγων αξίας μόλις € 420 εκατ. στο σύνολο του έτους!
Και αυτό πολύ περισσότερο όταν, με ρύθμιση στο φορολογικό νομοσχέδιο, όλες οι υποχρεώσεις του δημοσίου θα μπορούν να πληρώνονται με ομόλογα, που θα αντιπροσωπεύουν, έτσι, ένα δεύτερο, παράλληλα με το ευρώ, υποβαθμισμένο μέσο πληρωμής και ουσιαστικά υποτιμημένο νόμισμα!Πραγματικό φρενοκομείο!
* Η αρχική μορφή της εν λόγω παραγράφου ήταν η εξής: «1. Το Υπουργείο Οικονομικών είναι αποκλειστικά αρμόδιο για την παροχή εγγυήσεων για λογαριασμό του Δημοσίου. "Με εξαίρεση τις Εγγυήσεις που χορηγούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3723/2008 (ΦΕΚ 250 Α'), καθώς και τις Εγγυήσεις που παρέχονται στους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς της Ευρωπαϊκής Ενωσης (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων κλπ.) και στο Ταμείο Κοινωνικής Ανάπτυξης του Συμβουλίου της Ευρώπης (Τ.Κ.ΑΣ.Ε.) για δάνεια που χορηγούν σε δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς και μόνο για επενδυτικούς σκοπούς, το Υπουργείο Οικονομικών δεν παρέχει Εγγυήσεις του Δημοσίου για την κάλυψη υποχρεώσεων επιχειρήσεων του Δημοσίου ή ιδιωτικών επιχειρήσεων που είναι εισηγμένες σε οργανωμένη αγορά."
Η δε τροπολογία θα την αναμορφώσει ως εξής:
** Οι εθνικές κεντρικές τράπεζες μπορούν να εκτελούν και λειτουργίες άλλες από εκείνες που καθορίζονται στο παρόν καταστατικό, εκτός εάν το Διοικητικό Συμβούλιο αποφανθεί, με πλειοψηφία δύο τρίτων των ψήφων, ότι οι λειτουργίες αυτές παρακωλύουν τους στόχους και τα καθήκοντα του ΕΣΚΤ. Οι εν λόγω λειτουργίες εκτελούνται υπ’ ευθύνη των εθνικών κεντρικών τραπεζών και δεν θεωρούνται ότι αποτελούν μέρος των λειτουργιών του ΕΣΚΤ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση...και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις, προσβλητικά, υποτιμητικά και υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.
Προειδοποίηση: Περιεχόμενο Αυστηρώς Ακατάλληλο για εκείνους που νομίζουν ότι θίγονται προσωπικά στην ανάρτηση κειμένου αντίθετο με την ιδεολογική τους ταυτότητα ή άποψη, σε αυτούς λέμε ότι ποτέ δεν τους υποχρεώσαμε να διαβάσουν το περιεχόμενο του ιστολογίου μας.