Πέμπτη 24 Μαρτίου 2011

Η ύβρις της κατάργησης των σχολείων





Εξέγερση έχει προκαλέσει σε όλη τη χώρα η ασέβεια της κυβέρνησης του Μνημονίου να βάλει λουκέτο σε 1.237 σχολεία. Ποτέ άλλοτε δεν υπήρξε γύρω από ένα εκπαιδευτικό θέμα τέτοια ομοψυχία. Γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικοί, συνδικάτα, τοπικοί φορείς, δημοτικές αρχές, κάτοικοι χωριών και πόλεων συνασπίζονται για να σώσουν τα σχολεία τους.

Οι μορφές πάλης φτάνουν ακόμη και σε απεργία πείνας. Αυτή τη μορφή επέλεξαν οι μαθητές του Λυκείου της Τσαριτσάνης στη Λάρισα για να πουν "κάτω τα χέρια από το σχολείο μας". Καταλήψεις, αποχή από τα μαθήματα, διαδηλώσεις, κλείσιμο δρόμων, πολιορκίες περιφερειακών διευθύνσεων εκπαίδευσης. Η Ελλάδα σηκώνει μαύρη σημαία απ' άκρου εις άκρον. Η ύβρις της κυβέρνησης δεν θα περάσει.

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας παρακολουθεί έντρομη τις εξελίξεις. Απειλεί μεν με τον μπαμπούλα των απουσιών η υπουργός Παιδείας, περνάει στην αντεπίθεση κατηγορώντας συνδικαλιστές και δημάρχους ότι κάνουν τα παιδιά τηλεοπτικό θέαμα, αλλά ξέρει ότι κανένας αυταρχισμός και καμία συκοφάντηση δεν μπορεί να σταματήσει αυτό το ξέσπασμα οργής. Τους τα έκοψαν όλα. Μισθούς, συντάξεις, δουλειές, οικονομίες.

Τσακισμένη η επαρχία. Γονατισμένα τα αστικά κέντρα. Ε, δεν θα τους πάρουν και τα σχολεία. Δεν θα τους κλέψουν κι αυτή την ανάσα.
Για το υπουργείο Παιδείας και τους παρατρεχάμενους διευθυντές, τα σχολεία που σβήνουν από τον χάρτη είναι απλοί αριθμοί. Ναι, ένας αριθμός είναι το Λύκειο Τσοτυλίου στην Κοζάνη. Για την περιοχή και για τους μαθητές του, όμως, είναι ένας πνεύμονας ζωής, μια ζωντανή ιστορία. Το κλείνουν. Κλείνουν ένα σχολείο που ιδρύθηκε το 1871 με άδεια του σουλτάνου και από τότε δεν το πείραξε κανένας. Κλείνουν ένα σχολείο με άριστες κτηριακές εγκαταστάσεις, με πολλές επιτυχίες στις εξετάσεις, με μια βιβλιοθήκη που αριθμεί 5.000 τίτλους και είναι η μεγαλύτερη του νομού.


Τους στέλνουν 78 χλμ. μακριά
Για την κ. Διαμαντοπούλου το Γυμνάσιο Γάβρου στην Καστοριά είναι ένας αριθμός. Για τα παιδιά του και την τοπική κοινωνία είναι η ζωή τους. Οι μαθητές του θα εξαναγκαστούν σε 78 χιλιόμετρα, δυο ώρες δρόμο και τον χειμώνα πολύ περισσότερο για να κάνουν χρήση του συνταγματικού τους δικαιώματος για υποχρεωτική εκπαίδευση.
Για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας το 5ο Γενικό Λύκειο Αγίας Άννας Αχαρνών είναι ένας αριθμός. "Αλήθεια, ξέρουν ότι παιδιά που τα στέλνουν στο υδροκέφαλο πλέον 3ο Λύκειο πρέπει να διασχίζουν καθημερινά δύο αρτηρίες ταχείας κυκλοφορίας για να φτάσουν στο νέο σχολείο τους; Θεωρούν τα παιδιά μας δεύτερης κατηγορίας μόνο και μόνο επειδή οι γονείς τους είναι πια άνεργοι ή μεροκαματιάρηδες; αναρωτιούνται οι γονείς των μαθητών".
Και αυτοί οι άνεργοι ή μεροκαματιάρηδες, όπως δηλώνουν, παίρνουν λόγια του Παλαμά σε μια ύστατη προσπάθεια να αλλάξουν την απόφαση καταδίκης του σχολείου τους.«Λιτά χτίστε τα, απλόχερα, μεγάλα / γερά θεμελιωμένα, από της χώρας / ακάθαρτης, πολύβοης, αρρωστιάρας / μακριά μακριά τα ανήλιαγα σοκάκια / τα σχολεία χτίστε».
Ε, τώρα τα κλείνουν γιατί τα έχουμε πολλά και τους στοιχίζουν. Γι’ αυτούς είναι αριθμοί. Ούτε που ξέρουν πού πέφτουν τα σχολεία που καταργούν. Ούτε που τους νοιάζει τι θα απογίνουν οι μαθητές και οι δάσκαλοι. Αυτή η ύβρις δεν θα περάσει.


Το έκαψαν οι Γερμανοί, το ξανάφτιαξαν
Ναι, είναι διθέσιο το δημοτικό σχολείο Αμυγδαλεών στα Γρεβενά. Και γιατί είναι αμάρτημα αυτό; Αν ήξεραν τη σχέση του χωριού με το σχολείο, δεν θα τολμούσαν να το πειράξουν. Κι όμως πριν καταλάβουν τα γραφεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Γρεβενών, οι κάτοικοι είχαν προειδοποιήσει. Είχαν πει ότι το σχολείο τους είναι το μεγαλύτερο στον δήμο, με το μεγαλύτερο υψόμετρο, τη μεγαλύτερη επικινδυνότητα κατά τη μεταφορά, τη μεγαλύτερη απόσταση (πολύ πάνω από μισή ώρα το καλοκαίρι και μπορεί πάνω από μία τον χειμώνα).
Είχαν μιλήσει για την ιστορία του (το πρώτο μονοτάξιο δημοτικό σχολείο από το 1870). Αυτό το σχολείο κάηκε το 1944 από τους Γερμανούς. Οι κάτοικοι έχτισαν άλλο στη θέση του με προσωπική εργασία. Γκρεμίστηκε το 1995 από το σεισμό και ο ΟΣΚ τοποθέτησε το προκατασκευασμένο κτίριο στο οποίο στεγάζεται σήμερα.
Είναι το μοναδικό οικολογικό Σχολείο της Δυτικής Μακεδονίας και το μοναδικό που διατηρεί ενημερωμένη ιστοσελίδα στην Π.Ε. Γρεβενών, η οποία μάλιστα αναδείχτηκε σε τρεις διαγωνισμούς στις πρώτες θέσεις ανάμεσα σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας. Πώς σκέφτηκαν να καταργήσουν ένα τέτοιο σχολείο;
Συγχώνευση εθνικοτήτων
Αλλάζουμε περιοχή. Σεπόλια - Κολωνός, μια ανάσα από το κέντρο της Αθήνας. Διαμαρτύρονται γονείς και δάσκαλοι για τη συγχώνευση τεσσάρων δημοτικών σχολείων που κόβει τμήματα, καταργεί θέσεις εκπαιδευτικών, βάζει περισσότερα παιδιά στα τμήματα. Πού είναι τα παιδαγωγικά κριτήρια;
Ξέρει ο διορισμένος περιφερειάρχης κ. Κουμέντος ότι στα υπό συγχώνευση σχολεία της περιοχής φιλοξενούνται μαθητές από 17 διαφορετικές εθνικότητες; Το ποσοστό των μεταναστόπουλων φτάνει και το 50% στο 136ο σχολείο που συγχωνεύεται με το 66ο. Ξέρει, αλλά οι εντολές είναι εντολές.


Ποιοι θέλουν το στολίδι μας;
Απ' τη Δευτέρα το Περιστέρι είναι σε κατάσταση πολιορκίας. Από τα 45 Γυμνάσια και Λύκεια εμπλέκονται στη διαδικασία συγχωνεύσεων - καταργήσεων τα μισά. Παράλογες συγχωνεύσεις ειδικά αυτή του 18ου και του 13ου Γυμνασίου. Δύο σχολεία εύρωστα, απόλυτα ανεξάρτητα μεταξύ τους, με απόλυτα διαχωρισμένα όρια, ξεχωριστά κτίρια και αυτόνομες αυλές. Το πολύπαθο 18ο Γυμνάσιο μόλις πριν δυο χρόνια απέκτησε το δικό του ανεξάρτητο κτήριο, ένα στολίδι για την πόλη. Γιατί;- ρωτούν οι πάντες. Δεν έχει καμία λογική. 'Η μήπως έχει; "Ποιοι επιβουλεύονται το νέο κτίριο του 18ου Γυμνασίου; Μήπως το προορίζουν για πολυκατάστημα ή σούπερ μάρκετ; -θέτουν το ερώτημα η διεύθυνση και ο σύλλογος γονέων του σχολείου. Αντίστοιχα ερωτήματα για άλλες περιπτώσεις σχολείων έχει διατυπώσει και η ΠΑΣΚ Εκπαιδευτικών Δυτικής Αθήνας.
Τα παιδαγωγικά κριτήρια που κυριάρχησαν στις συγχωνεύσεις είναι ιδιαιτέρως έκδηλα στο σχολικό συγκρότημα του άλσους Παγκρατίου. Πρόκειται για μια νέα "Γκράβα" όπου θα συνωστίζονται καθημερινά στον ίδιο χώρο 750 μαθητές! Προφανώς το συγκεκριμένο σχολικό συγκρότημα δεν εμπίπτει στις 6 περιπτώσεις σχολείων με 500 μαθητές για τις οποίες μας μιλούσε η υπουργός Παιδείας αλλά κάνει μία άλλη ξεχωριστή περίπτωση.
Πριν από τριάμισι χρόνια, θυμίζουν οι διευθυντές των σχολείων, το συγκρότημα υπήρξε θύμα βανδαλισμών που είχαν προκαλέσει σοκ. Όλοι τότε μιλούσαν για τη βία που παράγουν τα μεγάλα σχολικά συγκροτήματα. Τώρα η κ. Διαμαντοπούλου τα κάνει ακόμη μεγαλύτερα, διότι, όπως λέει, σημασία έχει ο αριθμός των μαθητών ανά σχολική μονάδα.
Διευθυντές και δάσκαλοι, πάντως, μιλούν για ακύρωση της προσπάθειας που καταβάλλουν όλα αυτά τα χρόνια να στηρίξουν τα σχολεία τους και να επανακτήσουν την ηρεμία που είναι απαραίτητη.
Λέει η κ. Διαμαντοπούλου πως είναι διατεθειμένη να διορθώσει πιθανά λάθη. Μα λάθος είναι όλη η λίστα που ανακοίνωσε τη Δευτέρα. Θα την πάρει πίσω;

Καταργούνται πάνω από 6.500 θέσεις εκπαιδευτικών 

Χιλιάδες οργανικές θέσεις δασκάλων και καθηγητών θα «κερδίσει» η κυβέρνηση και θα χάσει η εκπαίδευση. Οι καταργήσεις, οι συγχωνεύσεις και οι υποβιβασμοί σχολικών μονάδων δημιουργούν μια τεράστια δεξαμενή υπεράριθμων εκπαιδευτικών που θα τεθούν σε καθεστώς ομηρείας. Όπως δήλωσε η υπουργός Παιδείας, αν δεν υπάρχει διαθέσιμη θέση στον νομό που υπηρετούν, θα πάνε σε διπλανούς νομούς!
Τόσο απλό είναι για την κ. Διαμαντοπούλου. Το ξεσπίτωμα των ανθρώπων ή η διάλυση οικογενειών, με τη μάνα και τα παιδιά στην Καρδίτσα και τον πατέρα στα Τρίκαλα, ή και πιο μακριά, αν δεν υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις, είναι παράπλευρη απώλεια του πολέμου που έχουν κηρύξει στο δημόσιο σχολείο.
Από κάθε κατάργηση, συγχώνευση ή υποβιβασμό σχολικής μονάδας, η κυβέρνηση γλιτώνει από 1 μέχρι και 10, μπορεί και παραπάνω, οργανικές θέσεις. Όπως προκύπτει από τη «λίστα θανάτου», το εγχείρημα αναμόρφωσης του σχολικού χάρτη της εκπαίδευσης δίνει στην κυβέρνηση χιλιάδες τμήματα μαθητών λιγότερα. Μόνο από τις συγχωνεύσεις στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση η κυβέρνηση εξοικονομεί 1.147 τμήματα. Από τους υποβιβασμούς 309 και από τις καταργήσεις τουλάχιστον 300. Σύνολο 1.756 τμήματα.
Αυτό μεταφράζεται απευθείας σε 1.756 δασκάλους λιγότερους. Όμως, στην πραγματικότητα, το κέρδος για την κυβέρνηση είναι πολύ μεγαλύτερο διότι δεν υπολογίζονται οι θέσεις διευθυντών, δασκάλων ολοήμερων σχολείων και καθηγητών ειδικότητας.
Δύο παραδείγματα. Το πρώτο είναι από τη Δράμα. Το εγχείρημα εξορθολογισμού κόβει 42 τμήματα. Δεν χάνονται, όμως, μόνο 42 οργανικές θέσεις, αλλά πολύ περισσότερες. Σύμφωνα με τον αιρετό εκπρόσωπο των δασκάλων, Κ. Πατένταλη, από τις συγχωνεύσεις και τους υποβιβασμούς των δημοτικών σχολείων της περιοχής και νηπιαγωγείων χάνονται τουλάχιστον 57 οργανικές θέσεις δασκάλων, 6 οργανικές θέσεις νηπιαγωγών, 3 οργανικές θέσεις Φυσικής Αγωγής και 4 οργανικές θέσεις Αγγλικών. Σύνολο 70 θέσεις.

Το άλλο παράδειγμα έρχεται από την Α’ Αθήνας, όπου συγχωνεύονται 70 δημοτικά σχολεία. Από τους πίνακες του υπουργείου Παιδείας προκύπτει ότι χάνονται 82 οργανικές θέσεις. Στην πραγματικότητα, συνυπολογίζοντας τις θέσεις δασκάλων, διευθυντών και ειδικοτήτων, χάνονται 237 θέσεις και από τους υποβιβασμούς 58. Με άλλα λόγια ο αποδεκατισμός των σχολείων των υποβαθμισμένων γειτονιών της Αθήνας θα εμπλουτίσει την τεχνητή δεξαμενή της υπεραριθμίας με 295 δασκάλους!
Βάσει των παραπάνω δεν είναι υπερβολική η εκτίμηση ότι οι οργανικές θέσεις που θα χαθούν από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση μπορεί να ξεπεράσουν και τις 4.000.
Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση συνενώνονται 410 σχολεία σε 205. Από κάθε συνένωση χάνονται 3 ή 4 τμήματα μαθητών. Σε κάθε τμήμα αντιστοιχούν 2 καθηγητές. Με βάση τα παραπάνω μπορεί να εκτιμήσει κανείς ότι θα χαθούν πάνω από 1.600 θέσεις. Αν συνυπολογιστούν και αυτές που χάνονται από τις 24 καταργήσεις Γυμνασίων και Λυκείων, προκύπτει ότι μαζί με τα σχολεία θα εξαφανιστούν περίπου 2.500 θέσεις.
Και δεν τελειώνουμε εδώ. Οι ανακοινώσεις της Δευτέρας συγκροτούν το πρώτο κύμα συγχωνεύσεων. Έπεται και δεύτερο καθώς, όπως δηλώνει η υπουργός Παιδείας, οι συνενώσεις αποτελούν πάγια τακτική. Το δεύτερο κύμα θα αποτελειώσει τα σχολεία των χωριών και θα περιλάβει και την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση, που δεν πειράχτηκε σ’ αυτή τη φάση. Ο οδοστρωτήρας στα Επαγγελματικά Λύκεια και Σχολές θα περάσει μετά την προώθηση του νέου νόμου για τη λειτουργία της τεχνικής εκπαίδευσης.
Η πλασματική δημιουργία μιας τεράστιας δεξαμενής πλεοναζόντων εκπαιδευτικών σχεδόν θα «μηδενίσει το κοντέρ» των διορισμών για τα επόμενα χρόνια. Δεδομένου ότι πλέον ισχύει και για την εκπαίδευση η αναλογία «μία πρόσληψη για κάθε πέντε αποχωρήσεις», τα σχολεία θα κάνουν έτη πολλά για να δουν νέους εκπαιδευτικούς.
Από τον προηγούμενο Σεπτέμβριο η υπουργός Παιδείας έθετε τον στόχο της μείωσης των θέσεων εργασίας στην εκπαίδευση κατά 30.000. Όλα δείχνουν ότι θα τα καταφέρει και με το παραπάνω. Το ρεύμα των αποχωρήσεων θα συνεχιστεί και την επόμενη τριετία. Πέρυσι 11.500 δάσκαλοι και καθηγητές έσπευσαν να βγουν σε σύνταξη πριν ο νέος ασφαλιστικός νόμος ανοίξει τις πύλες της κολάσεως και γι’ αυτούς.
Μέχρι το τέλος του 2013 αναμένεται να έχουν αποχωρήσει από την εκπαίδευση 45.000 εκπαιδευτικοί, δηλαδή το 20% του συνόλου των σημερινών μόνιμα υπηρετούντων. Η αναλογία «ένας προς πέντε» σημαίνει ότι τις θέσεις των 45.000 δασκάλων και καθηγητών που θα φύγουν θα καλύψουν μόλις 9.000 νέοι εκπαιδευτικοί. Κι αυτό υπό αίρεση. Θα πάρουμε όσους χρειαζόμαστε, είναι το "δόγμα Διαμαντοπούλου".
Οι συγχωνεύσεις και η σαρδελοποίηση των μαθητών στα σχολεία που προς το παρόν τη γλίτωσαν δίνουν στην κυβέρνηση την ευκαιρία να καλύψει τις αποχωρήσεις εκπαιδευτικών εκ των ενόντων. Το εγχείρημα των συγχωνεύσεων είναι το πρώτο κεφάλαιο στο μεγάλο πρόζεκτ της δημιουργίας του φθηνού σχολείου.

Οι συγχωνεύσεις σε ορισμένους νομούς ξεπερνούν το 65% 
Με αφανισμό της εκπαίδευσης ισοδυναμεί το εγχείρημα των συγχωνεύσεων σε πολλούς νομούς της χώρας. Η τσακισμένη και ερημωμένη επαρχία χάνει και το τελευταίο αποκούμπι της. Τα σχολεία. Με την ίδια σκληρότητα αντιμετωπίζονται οι εργατουπόλεις των αστικών κέντρων και οι πιο λαβωμένες γειτονιές της Αθήνας.
Κανένα έλεος για τα παιδιά των εργατών και των αγροτών από την κυβέρνηση. Ειδικά στην περιφέρεια ολόκληροι μαθητικοί πληθυσμοί εξαναγκάζονται σε μετακίνηση προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι λογιστικές ασκήσεις του υπουργείου Παιδείας και των εντολοδόχων του.
Οι ανακοινώσεις της Δευτέρας για τις καταργήσεις - συγχωνεύσεις σχολείων δίνουν την εξής εικόνα: Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση συνενώνονται 1.523 σχολικές μονάδες σε 672, καταργούνται 157 και υποβιβάζονται 176. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση συνενώνονται 410 σχολικές μονάδες σε 205 και καταργούνται 24. Σύνολο σχολείων που κλείνει: 1.237. Με την πρώτη δόση, διότι ακολουθούν και άλλες.
Σε ορισμένες περιοχές οι συγχωνεύσεις - καταργήσεις παίρνουν τη μορφή της αποψίλωσης. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε: Στο νομό Καρδίτσας συγχωνεύεται το 65,32% των δημοτικών σχολείων. Στην Καστοριά το 45,65%. Στα Γρεβενά το 42,50%, στις Σέρρες το 41,98%, στην Πιερία το 40,54%, στη Φλώρινα το 40%, στην Αργολίδα το 37,68%, στη Φωκίδα το 34,88%, στην Αρκαδία το 32,39%, στοΚιλκίς το 32,20%, στα Τρίκαλα το 28,48%, στα Ιωάννινα το 27,74%, στηΜεσσηνία το 27,64%, στη Δράμα το 27,40%, στη Λευκάδα το 26,67%, στηνΕύβοια το 26,35%, στην Ξάνθη το 25,45%, στην Α’ Αθήνας το 24,82%, στηνΚορινθία το 24,42%, στη Λακωνία το 23,53%, στη Ροδόπη το 23,40%, στηνΕυρυτανία το 23,08%, στον Έβρο το 22,22%, στην Αχαΐα το 20,40% (επεξεργασίαΒ. Καλόγηρος).
Ούτε τα νηπιαγωγεία δεν γλιτώνουν από το τσουνάμι των συγχωνεύσεων. Στη Φλώρινα συγχωνεύεται το 29,87% των νηπιαγωγείων, στην Ξάνθη το 26,58%, στην Καστοριά το 26,53%, στην Πιερία το 26,04%, στην Άρτα το 23,73%, στη Ροδόπη το 19,67%.
Σφαγή και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στην Καρδίτσα ο οδοστρωτήρας των συγχωνεύσεων περνάει από το 44,4% των γυμνασίων και λυκείων του νομού, στις Σέρρες από το 42,6%, στην Πρέβεζα από το 37%, στα Τρίκαλα από το 29,3%, στην Κοζάνη από το 22,2%, στην Αθήνα από το 19,1% (επεξεργασία Θ. Κοτσυφάκης). Ολόκληρες περιοχές, και μάλιστα εργατικές μένουν χωρίς νυχτερινά σχολεία. Καταργούν πέντε εσπερινά γυμνάσια και λύκεια και συγχωνεύουν 16! Ακόμη και με έναν μαθητή θα έπρεπε να κρατήσουν ανοικτά τα σχολεία αυτά. Κι όμως! Τους βάζουν λουκέτο!
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας υποστηρίζει ότι οι συγχωνεύσεις γίνονται με παιδαγωγικά κριτήρια. Το επιχείρημά της καταρρίπτεται από την ίδια τη «λίστα θανάτου» που έδωσε στη δημοσιότητα. Από τα 1.523 δημοτικά σχολεία που συγχωνεύει, μόλις τα 169 είναι μονοθέσια, διθέσια και τριθέσια. Τα περισσότερα σχολεία που συγχωνεύονται είναι εξαθέσια και υπάρχουν δεκάδες περιπτώσεις όπου εύρωστα σχολεία, σύμφωνα με την ορολογία της υπουργού Παιδείας, συγχωνεύονται με ακόμη πιο εύρωστα.
Για παράδειγμα, στη Δράμα έσονται εις σάρκα μια το εξαθέσιο δημοτικό σχολείο Καλαμπακίου με το εξαθέσιο δημοτικό σχολείο Αγίας Παρασκευής - Νεροφράχτη με το τριθέσιο δημοτικό σχολείο Καλαμώνα. Από τα τρία σχολεία δημιουργείται το δεκαθέσιο δημοτικό σχολείο Καλαμπακίου. Το επίτευγμα αυτής της συνένωσης δεν είναι παιδαγωγικό, αλλά καθαρά λογιστικό. Το υπουργείο Παιδείας εξοικονομεί 8 οργανικές θέσεις δασκάλων, 1 οργανική θέση Φυσικής Αγωγής και 1 οργανική θέση Αγγλικών.

Αλλά κι αυτά είναι αριθμοί. Στην πραγματική ζωή υπάρχουν μόνο τα παιδιά. Αυτά που θα εξαναγκαστούν σε μετακινήσεις χιλιομέτρων κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες, αυτά που θα χάσουν δασκάλους που γνωρίζουν και αγαπούν, αυτά που θα στοιβαχτούν σε αίθουσες και σχολεία που δεν τα χωράνε, αυτά που δεν θ' αντέξουν και θα τα παρατήσουν. Αυτά τα παιδιά δεν τα βλέπουν.πηγή: Αυγή 
Στεφανάκου Π.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση...και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις, προσβλητικά, υποτιμητικά και υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.
Προειδοποίηση: Περιεχόμενο Αυστηρώς Ακατάλληλο για εκείνους που νομίζουν ότι θίγονται προσωπικά στην ανάρτηση κειμένου αντίθετο με την ιδεολογική τους ταυτότητα ή άποψη, σε αυτούς λέμε ότι ποτέ δεν τους υποχρεώσαμε να διαβάσουν το περιεχόμενο του ιστολογίου μας.