Το 1995, όταν αποφασίστηκε η παύση λειτουργίας του αεροδρομίου στο Ελληνικό και η κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» στα Σπάτα, οι περισσότεροι Αθηναίοι δεν θα μπορούσαν να φανταστούν ότι 17 χρόνια μετά θα έρχονταν αντιμέτωποι με το πλέον καταστροφικό για το περιβάλλον και το κοινωνικό συμφέρον νομοσχέδιο. Όλα τα προηγούμενα χρόνια, οι περισσότεροι «θεσμικοί παράγοντες» υπόσχονταν το μεγαλύτερο και καλύτερο πάρκο στην Ευρώπη. Κι αντ’ αυτού;
Καταρχάς έχει προχωρήσει ήδη σήμερα η ένταξη της Ελληνικό ΑΕ (του φορέα που στήθηκε για να διαχειριστεί το ακίνητο) στο Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), δηλαδή κυριολεκτικά στη μαύρη τρύπα του δημοσίου χρέους. Κάθε άμεσο έσοδο λοιπόν από την «αξιοποίηση» του ακινήτου οδεύει σε πληρωμές τόκων προς τους θεσμικούς τοκογλύφους. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό για την πώληση της πλειοψηφίας της Ελληνικό ΑΕ, του οποίου η πρώτη φάση λήγει στις 30 Μαρτίου 2012.
Κατά δεύτερο, εμφανίστηκε ήδη για διαβούλευση στη Βουλή ένα νομοσχέδιο που κυριολεκτικά δίνει «γη και ύδωρ» στους υποψήφιους επενδυτές. Από την αρχική θέση να θυσιάσουμε ένα μικρό τμήμα της έκτασης, προκειμένου να χρηματοδοτηθεί η δημιουργία του Μητροπολιτικού Πάρκου, φτάσαμε στη «πρόβλεψη» για «χώρους πρασίνου» σε έκταση μικρότερη του 1/3 του ακινήτου. Στην έκταση αυτή θα γίνουν πάρκα - ντεκόρ που θα υποστηρίξουν την πολεοδόμηση και κτίσιμο του υπόλοιπου τμήματος. Και σαν να μην έφτανε αυτό, στην αρχική έκταση του αεροδρομίου δίνεται ως «προίκα» το σύνολο της παραλιακής ζώνη του Αγίου Κοσμά έκτασης 956.000 τ.μ., η οποία μπορεί επίσης να μπαζωθεί και να κτιστεί. Προβλέποντας παρεμβάσεις χωρίς συνολικό σχεδίασμά, ακόμα και μέσα στη θάλασσα!
Επιπλέον, ο υποψήφιος επενδυτής δεν υποχρεώνεται νομικά ούτε δεσμεύεται χρονικά για τη δημιουργία του πάρκου. Ούτε καν ότι θα γίνει σε συνεχή έκταση. Επίσης, δεν εξασφαλίζεται ο δημόσιος χαρακτήρας του. Είναι δυνατό δηλαδή για την επίσκεψη στο πάρκο να πληρώνει ο λαός εισιτήριο!
Στο νομοσχέδιο αναφέρεται ότι ο «μικτός συντελεστής δόμησης» του συνόλου του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού - Αγίου Κοσμά καθορίζεται σε 0,5 και μπορεί με Προεδρικό Διάταγμα να γίνει 0,6. Δηλαδή θα χτιστούν συνολικά 3.100.100 τ.μ. Μέγιστο επιτρεπόμενο ποσοστό κάλυψης ορίζεται σε 40%, δηλαδή 2.500 στρέμματα. Τα αντίστοιχα νούμερα, στο λιγότερο «φιλικό προς το περιβάλλον» σχέδιο που είχε προταθεί για την έκταση αυτή, το σχέδιο Σουφλιά, προέβλεπε κτίσιμο 1.000.000 τ.μ. σε 1.000 στρέμματα, 2,5 με 3 φορές κάτω! Όσον αφορά την περιοχή υπό πολεοδόμηση, τίθενται γενικά οι συντελεστές δόμησης που προβλέπονται για τις επεκτάσεις των σχεδίων πόλεων. Ωστόσο, αναφέρεται ότι σε «περιοχές με ιδιαίτερο πολεοδομικό ενδιαφέρον» ή σε «περιοχές με χρήση πολεοδομικού κέντρου», ο συντελεστής δόμησης μπορεί να φτάσει το 2,2, δηλαδή αντίστοιχος με αυτόν στο κέντρο της Αθήνας!
Στις περιοχές που καλούνται «ζώνες ανάπτυξης» και θα φιλοξενήσουν τις κυρίως εμπορικές δραστηριότητες, ο συντελεστής δόμησης κυμαίνεται από 0,2 έως 0,4. Στις περιοχές αυτές μπορεί να εγκατασταθεί σχεδόν κάθε είδους οικονομική δραστηριότητα εκτός από βιομηχανία! Μια από τις πρώτες θεσμικές παρεκκλίσεις που προβλέπει το νομοσχέδιο είναι η πρόβλεψη για κατασκευή υψηλών κτιρίων. Στα άρθρα 3 και 4 του νομοσχεδίου, όλες οι υπάρχουσες διαδικασίες αδειοδότησης, περιβαλλοντικοί όροι, άδειες δόμησης, εγκρίσεις πολεοδομικών σχεδίων κ.λπ.) είτε παρακάμπτονται είτε συντομεύονται είτε ανατίθενται σε νέα διοικητικά όργανα που στήνονται ειδικά για το Ελληνικό. Η φαστ τρακ λογική σε όλο της το μεγαλείο.
Και για «κερασάκι στην τούρτα», το νομοσχέδιο μας επιφυλάσσει μια καταφανώς αντισυνταγματική διάταξη. Με τις διατάξεις του άρθρου 4 δύναται να παραχωρηθεί το δικαίωμα χρήσης του αιγιαλού και της παραλίας του Αγίου Κοσμά και βέβαια, «η καθ’ οιον δήποτε τρόπο χρήση από τρίτους των εκτάσεων που παραχωρούνται ή εκμισθώνονται απαγορεύεται, εφόσον παρεμποδίζει την εκπλήρωση του σκοπού για τον οποίο έγινε η παραχώρηση». Με απλά λόγια: Αφαιρείται κάθε δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης στους «τρίτους», τους κατοίκους της πρωτεύουσας, το λαό.
Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση θέλει να κάνει δώρο τη δημόσια έκταση του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό στους υποψήφιους επενδυτές, οι οποίοι ήδη της έχουν κάνει γνωστές τις προθέσεις τους: Θέλουν ένα καινούριο Ντουμπάι ή Λας Βέγκας κοντά στην παραλία της Αττικής. Ονειρεύονται εντατική αστικοποίηση, γιγαντιαία εμπορικά κέντρα, καζίνο, συνεδριακά κέντρα, νέα ξενοδοχεία.
εφημερίδα ΠΡΙΝ,18.3.2012
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση...και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις, προσβλητικά, υποτιμητικά και υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.
Προειδοποίηση: Περιεχόμενο Αυστηρώς Ακατάλληλο για εκείνους που νομίζουν ότι θίγονται προσωπικά στην ανάρτηση κειμένου αντίθετο με την ιδεολογική τους ταυτότητα ή άποψη, σε αυτούς λέμε ότι ποτέ δεν τους υποχρεώσαμε να διαβάσουν το περιεχόμενο του ιστολογίου μας.