Από Το Ποντίκι 3.11.2011
Δεν χρειαζόταν να είναι κανείς ιδιαίτερα ψυλλιασμένος για να καταλάβει ότι ο ΓΑΠ ετοιμαζόταν από ημερών για μια στρατηγική «ηρωικής εξόδου». Όταν ένας πρωθυπουργός που στήριξε τις τράπεζες σαν θεσμούς του κράτους, αλλά και μηχανισμούς της πολιτικής του (για να απολαμβάνει βέβαια και τη στήριξη εκείνων), αρχίζει να βάλλει εναντίοντων τραπεζιτών (και των ΜΜΕ), αυτό σημαίνει ότι ήρθε η ώρα να τους... βγάλει και στη σέντρα ως «υπεύθυνους».
Να τους αξιοποιήσει δηλαδή καταγγέλλοντάς τους ως τα «συμφέροντα» που θέλουν να ρίξουν την κυβέρνηση και τον ίδιο προκειμένου να μην χάσουν οι διοικήσεις τα προνόμια και τις προκλητικές αμοιβές τους.
Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη από τη Δευτέρα, με τους πανηγυρισμούς για τη συμφωνία του «κουρέματος» ακόμη φρέσκους, επιτέθηκε σε τραπεζίτες και «πτωχευμένες επιχειρήσεις μέσων ενημέρωσης που δεν θέλουν να επέλθει εξυγίανση στις τράπεζες» για να διασφαλίσουν ίδιον οικονομικό όφελος (δηλαδή δάνεια)...
Η επίθεση συνεχίστηκε με ομοβροντίες την Τρίτη στη δραματική συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, που τα «συμφέροντα»κατονομάστηκαν. Όπως συμβαίνει πάντοτε στην Ελλάδα με τους πολιτικούς ηγέτες η θητεία των οποίων βαίνει προς... ολοκλήρωση.
Αν και πολιτικώς μάλλον πασέ, η στρατηγική καταγγελίας των «συμφερόντων», που συνδυάστηκε με τη χαοτική απόφαση για το δημοψήφισμα, είναι απολύτως βέβαιο ότι έρχεται να δώσει το έναυσμα για τη «μητέρα όλων των μαχών» που έρχεται στην ελληνική οικονομία. Και η οποία δεν είναι άλλη από τη σύγκρουση που διεξάγεται ήδη - σε προσκήνιο και παρασκήνιο - για την επόμενη ημέρα στις (και για τις) τράπεζες.
♦ Τι θα σημάνει το κούρεμα, ποιες τράπεζες θα κρατικοποιηθούν, ποιοι θα τις διοικούν στο μέλλον και ποια πολιτική θα ακολουθήσουν;
♦ Θα είναι η συνέχεια των υπερφίαλων τραπεζικών οργανισμών που γνωρίσαμε τα τελευταία χρόνια;
♦ Θα περάσουν στο κράτος και θα λειτουργούν υπό την επίβλεψη τηςτρόικας με ελάχιστα περιθώρια παρέμβασης στις οικονομικές εξελίξεις;
♦ Θα δίνουν δάνεια ή απλώς θα εισπράττουν τις δόσεις των δανείων που οι Έλληνες συνήψαν την εποχή των παχιών αγελάδων.
♦ Εν τέλει θα μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη της χώρας, που είναι και το ζητούμενο;
Αυτά είμαι μόνο μερικά από τα ερωτήματα, οι απαντήσεις των οποίων σε μεγάλο βαθμό θα εξαρτηθούν και από τις πολιτικές εξελίξεις των προσεχών ημερών. Ή και ωρών...
Το τηλεφώνημα
Οι ομοβροντίες άρχισαν λίγο μετά την ανακοίνωση του ΓΑΠ για το δημοψήφισμα. Ο Σαρκοζί και η Μέρκελ δήλωσαν «αποφασισμένοι» να εφαρμόσουν το σχέδιο «σωτηρίας» της Ελλάδας και ανακοίνωσαν πως έχουν «πλήρη εμπιστοσύνη» ότι η Ελλάδα θα τιμήσει τις δεσμεύσεις που ανέλαβε ενώπιον της ευρωζώνης και της διεθνούς κοινότητας. Η εξέλιξη αυτή έδωσε την ευκαιρία στον επικεφαλής του IIF (Διεθνές Ινστιτούτο Χρηματοοικονομικής) Τσαρλς Νταλάρα να δηλώσει ότι το κούρεμα του 50% θα εφαρμοστεί σε κάθε περίπτωση.
Η δήλωση έκλεισε τα στόματα των Ελλήνων τραπεζιτών, που εκμεταλλευόμενοι την αναμπουμπούλα από το δημοψήφισμα άρχισαν να διαρρέουν ότι το νέο haircut βρίσκεται στον αέρα. Όχι ότι είχαν άδικο βέβαια... Όπως υποστήριζαν, ποια τράπεζα επρόκειτο να διαπραγματευτεί και να συμφωνήσει για κάτι που πιθανότατα θα ανατραπεί στο μέλλον; Αυτός ήταν ο λόγος τελικά που έκανε τους τραπεζίτες να πιστεύουν ότι η συμφωνία που προχώρησε στο τέχνασμα του δημοψηφίσματος έγινε για να ρίξει την μπάλα στην κερκίδα...
Αρχή με κρατικοποίηση
Η πρώτη μάχη αφορά την κρατικοποίηση του τραπεζικού συστήματος. Όπως είναι γνωστό, πριν από μερικές ημέρες παίχτηκε το παιχνίδι με τις προνομιούχες μετοχές ως μέσο για την κεφαλαιακή ενίσχυση των τραπεζών. Η κυβέρνηση έβαλε το θέμα στη σύνοδο της 26ης Οκτωβρίου, αλλά η Γερμανία και άλλες χώρες διαφώνησαν.
Νωρίτερα το παράθυρο φαινόταν ανοικτό καθώς το IIF είχε αποστείλει στις τράπεζες επιστολές στις οποίες περιλαμβανόταν το ενδεχόμενο έκδοσης των προνομιούχων μετοχών ως μεθόδου κεφαλαιακής ενίσχυσης. Τελικά, το βράδυ της Δευτέρας ο ΓΑΠ το ξέκοψε (ή του το ξέκοψαν) και επανέλαβε ότι οι κεφαλαιακές ενισχύσεις των τραπεζών θα πραγματοποιηθούν με κοινές μετοχές. Τι σημαίνει αυτό;
Πρακτικά ότι η Ευρώπη αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο «ασφαλούς» κρατικοποίησης των τραπεζών, αλλά όχι την εξασφάλιση καθ’ οιονδήποτε τρόπο των μετόχων τους. Αυτή είναι και μια βασική διαφορά μεταξύ της έκδοσης κοινών και προνομιούχων μετοχών: Με τις κοινές μετοχές οι μέτοχοι (μικροί και μεγάλοι) χάνουν σχεδόν τα πάντα, ενώ με τις προνομιούχες η κατάσταση είναι κάπως πιο προστατευμένη.
Και εδώ οι χειρισμοί αφήνουν έκθετη την κυβέρνηση, η οποία διά του Βενιζέλου, στη διάρκεια της δημόσιας συζήτησης για την έκδοση προνομιούχων μετοχών, όχι μόνο είχε αρνηθεί οποιαδήποτε διαπραγμάτευση, αλλά με νόμο απενεργοποίησε αυτή τη δυνατότητα από το Ταμείο Σωτηρίας και τις τράπεζες.
Αποτέλεσμα, ο τελευταίος γύρος χρηματιστηριακής συντριβής των τραπεζικών μετοχών από πωλητές, που είδαν ότι τα ιδιωτικά ιδρύματα οδηγούνται στο κράτος. Στις 27 Οκτωβρίου ο υπουργός των Οικονομικώνεπανέφερε έμμεσα ως εναλλακτική λύση την έκδοση προνομιούχων μετοχών, αναιρώντας την απόφαση που είχε λάβει λίγες μέρες νωρίτερα με νόμο, ενώ στη συνέχεια, όπως είπαμε, ο Γιώργος είπε το οριστικό «όχι». Δωρεάν μαθήματα υπευθυνότητας...
Πουλάνε μαζικά
Το πραγματικό πρόβλημα, όμως, είναι ότι μέτοχοι των ελληνικών τραπεζών δεν είναι μόνο οι διοικητές και οι μεγαλοπαράγοντες, αλλά και κάπου 450.000 Έλληνες. Στην πλειονότητά τους αποταμιευτές, που επί δεκαετίες στήριζαν τα ελληνικά τραπεζικά χαρτιά προσβλέποντας στα μερίσματα και την ασφαλή τοποθέτηση των χρημάτων τους. Οι τραπεζικές μετοχές υπήρξαν για πολλά χρόνια η πιο συντηρητική τοποθέτηση χρήματος.
Τώρα, εκτός από τον εκμηδενισμό της αξίας των μετοχών τους, βρίσκονται αντιμέτωποι και με τον εκμηδενισμό της ίδιας της συμμετοχής τους. Για αυτό και, μετά τις αθρόες πωλήσεις από τους ξένους, που έβλεπαν «τι έρχεται» τους τελευταίους μήνες, τώρα πουλάνε μαζικά και οι Έλληνες για να σώσουν ό,τι απέμεινε...
Αλλιώς κινδυνεύουν να πέσουν στη μεγαλύτερη χρηματιστηριακή παγίδα, μια και θα γίνουν... diluted από τα νέα (και δραματικά φθηνότερα) κεφάλαια που θα πέσουν με τις ανακεφαλαιοποιήσεις για τη σωτηρία των τραπεζών. Αν αυτό δεν είναι αδικία, τότε τι είναι;
Σε μια αντίστοιχη παγίδα έπεσαν (ή για την ακρίβεια οδηγήθηκαν να πέσουν) και οι ίδιες οι τράπεζες, κατά ένα σκεπτικό που δεν πρέπει να διαφεύγει την προσοχή μας. Πριν από μόλις δύο χρόνια τα κρατικά ομόλογα χωρών της ευρωζώνης ήταν ασφαλής και αποδεκτή επένδυση. Μάλιστα, σε διεθνές επίπεδο οι αρμόδιες ρυθμιστικές Αρχές επέβαλλανσε τράπεζες και ασφαλιστικές εταιρείες να τοποθετούν μέρος της ρευστότητάς τους σε κρατικά ομόλογα.
Το ίδιο συνέβη και με την Ελλάδα. Τώρα οι διοικήσεις των τραπεζών που ακολούθησαν τις παραινέσεις ή και οδηγίες ενοχοποιούνται από τους πολιτικούς που διαχειρίστηκαν τα κεφάλαια αυτά με την κατηγορία ότι... κερδοσκοπούσαν σε επενδύσεις αμφίβολης ποιότητας.
Αγωνία
Αν οι πραγματικοί 450.000 μέτοχοι των τραπεζών θα είναι τα πρώτα και βέβαια θύματα του ακήρυκτου πολέμου για την οικονομία, υπάρχει και μία ακόμη κατηγορία θυμάτων... εν αναμονή.
Πρόκειται για τα λεγόμενα φυσικά πρόσωπα που κατέχουν ελληνικά ομόλογα. Από τους απλούς πολίτες που έχουν στην κατοχή τους τις πολυετείς εκδόσεις (όπως και οι μικρομέτοχοι των τραπεζών που προσέβλεπαν στις αξιοπρεπείς αποδόσεις και τη σιγουριά της τοποθέτησης...) μέχρι τις φαρμακευτικές εταιρείες και τους εργαζόμενους στην πρώην Ολυμπιακή, οι οποίοι έχουν αποζημιωθεί με ομόλογα. Ηαγωνία τους είναι προφανής: μπορεί το κούρεμα να επηρεάσει – και πόσο; – την αξία των ομολόγων αυτών.
Στο πρώτο PSI η διαδικασία ήταν εθελοντική και ως εκ τούτου δεν συμμετείχαν φυσικά πρόσωπα. Και στη διαπραγμάτευση για το νέο κούρεμα, όμως, η διαδικασία παραμένει εθελοντική. Κάτι που σημαίνει ότι τα φυσικά πρόσωπα δεν συμμετέχουν και κρατούν τα ομόλογα ως έχουν. Το πρόβλημα είναι το ενδεχόμενο η διαδικασία να γίνει υποχρεωτική (κάτι σαν αυτό που υπονόησε τα τελευταία εικοσιτετράωρα ο Σόιμπλε...). Τότε θα έχουμε επίσημη χρεοκοπία, οπότε θα υποστούν ζημίες και τα φυσικά πρόσωπα.
Το πρόβλημα είναι ότι η κυβέρνηση διά των επίσημων στελεχών τηςαποφεύγει να τοποθετηθεί ξεκάθαρα στο θέμα. Έτσι, αν και η διαδικασία είναι τυπικά ξεκάθαρη, υπάρχει έκδηλη ανησυχία από την πλευρά των ενδιαφερομένων. Λογικό: οι υπάλληλοι της πρώην Ολυμπιακής σε μία άτακτη χρεοκοπία θα χάσουν τη μισή τους αποζημίωση.
Το ίδιο θα συμβεί και με τις αμοιβές των φαρμακευτικών εταιρειών, που έχουν πληρωθεί με ομόλογα στις αρχές του χρόνου τις οφειλές ετών του ελληνικού Δημοσίου. Και βέβαια σε ένα τέτοιο ατυχές ενδεχόμενο η δημόσια υγεία απλά θα πάψει να υπάρχει, καθώς οι φαρμακευτικές θα αποχωρήσουν, με αγωγές, από το ΕΣΥ...
Πάντως, σε οποιαδήποτε περίπτωση τα φυσικά πρόσωπα κληθούν να συμμετάσχουν σε μια εθελοντική διαδικασία, θα πρόκειται για... σχεδιασμένη χρεοκοπία της Ελλάδας εντός του ευρώ. Και για το ενδεχόμενο αυτό πολλές ομάδες ενδιαφερομένων προετοιμάζονται ήδη νομικά ώστε να μην δεχθούν κανέναν εκβιασμό και να ζητήσουν από το ελληνικό Δημόσιο, το οποίο δάνεισαν, να καταβάλει στη λήξη τους στο ακέραιο όλα τα ποσά που είχαν επενδύσει σε ομόλογα.
Εκβιασμοί και εναλλακτικές
Με τις τράπεζες να επωμίζονται αναγκαστικά ένα μεγάλο όγκο του κουρέματος, αυτές θα κρίνουν και θα κριθούν την επόμενη ημέρα της οικονομίας. Έτσι, τις απειλές του Σόιμπλε «αποδεχθείτε το κούρεμα», διαφορετικά «δεν αποκλείεται να ακολουθηθεί και μία λιγότερο συναινετική λύση», διαδέχτηκαν μέσα στην εβδομάδα μετριοπαθέστερες επιλογές και φωνές.
Όπως αυτή του Νταλάρα, ο οποίος πέρασε στην απέναντι όχθη λέγοντας ότι είναι πολύ πιθανό οι τραπεζίτες να στηρίξουν ενεργά τη νέα συμφωνία των Βρυξελλών για το haircut του 50% στο ελληνικό χρέος, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν λόγω της πτώσης της οικονομικής δραστηριότητας στην ευρωζώνη.
Σημειώνεται ότι η συμφωνία για το ελληνικό χρέος θα αφορά περίπου 206 δισ. ευρώ, τα οποία θα απομειωθούν ονομαστικά στο μισό. Όπως δήλωσε ο Νταλάρα, το 85% του χρέους που θα αναδιαρθρωθεί θα αφορά 40-45 τράπεζες.
Το IIF, που εκπροσωπεί διεθνώς τις τράπεζες, υιοθέτησε κατ’ αρχάς την πρόταση της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών (ΕΕΤ), βάσει της οποίας οι ελληνικές τράπεζες ενδέχεται να υποστούν ελαφρύτερο «κούρεμα» σε σχέση με τις ξένες. Σύμφωνα με την ερμηνεία την οποία ανέπτυξε στο τελευταίο Υπουργικό Συμβούλιο ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομικών, το PSI plus ενδέχεται να έχει δύο διαφορετικέςεπιλογές για τις ελληνικές και τις ξένες τράπεζες:
♦ Η πρώτη προβλέπει «κούρεμα» 57,5%. Και σε αντιστάθμισμα παρέχειμετρητά που αντιστοιχούν στο 22,5% της ονομαστικής αξίας του παλαιού ομολόγου και νέο 20ετές ομόλογο ελληνικού Δημοσίου χωρίς καμία εγγύηση, ονομαστικής αξίας ίσης με το 20% της ονομαστικής αξίας του παλαιού ομολόγου.
♦ Η δεύτερη επιλογή προβλέπει «κούρεμα» 30% επί της ονομαστικής αξίας με αντάλλαγμα ομόλογο 20ετούς διάρκειας, ελληνικού Δημοσίου, χωρίς εγγύηση, που θα αντιστοιχεί στο 70% της ονομαστικής αξίας του προς ανταλλαγή ομολόγου.
Στόχος της πρότασης είναι οι μεν ξένες τράπεζες, που αποτιμούν τα ελληνικά ομόλογα σε τιμές αγοράς, να επιλέξουν την πρώτη επιλογή, και επομένως για χρέος έως 120 δισ. ευρώ να επέλθει «κούρεμα» 57,5%, οι δε εγχώριες τράπεζες και οι ασφαλιστικές καθώς και τα ταμεία να στραφούν στη δεύτερη επιλογή.
Με τη μέθοδο αυτή οδηγούμαστε σε μείωση του χρέους έως και 95 δισ. ευρώ, εφόσον επιτευχθεί συμμετοχή στο 100% για τα ομόλογα ύψους 205 δισ. ευρώ που έχουν στα χέρια τους οι ιδιώτες. Και το Δημόσιο θα έπρεπε να καλύψει μόνο τη ζημία στα ταμεία ύψους 6,6 δισ. ευρώ, αφού οι τράπεζες θα μπορούσαν να ανακεφαλαιοποιηθούν από τους μετόχους τους. Μπορεί όμως αυτό να γίνει;
Το πιθανότερο είναι πως όχι. Και το μυστικό βρίσκεται σε ένα ποσοστό: αυτό που θα καθορίζει τον δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας. Όσες τράπεζες πληρούν π.χ. το 8% ως βασικό δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας μπορούν να προσφύγουν στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας με προνομιούχες μετοχές. Όσες δεν το πληρούν, τότε αυτομάτως θα προσφεύγουν στο Ταμείο, το οποίο θα εκδίδει μόνο κοινές μετοχές. Και τότε αυτομάτως θα επέρχεται η κρατικοποίηση.
Το κρίσιμο ερώτημα είναι αν το όριο (8%-9%) στον δείκτη επάρκειας core tier 1 θα πληρούται πριν ή μετά την εφαρμογή του κουρέματος κατά 50% στο χρέος. Και αυτό καθώς αν το 8% ισχύσει μετά την απομείωση οι πιο πολλές τράπεζες δεν θα καλύπτουν το όριο, άρα θα οδηγηθούν στο Ταμείο με τη μέθοδο των κοινών μετοχών.
* Το κείμενο έχει γραφτεί πριν από τις εξελίξεις που δρομολόγησαν οι Μέρκελ - Σαρκοζί στις Κάννες, αλλά αυτό δεν επηρεάζει την ακρίβειά του
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση...και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις, προσβλητικά, υποτιμητικά και υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.
Προειδοποίηση: Περιεχόμενο Αυστηρώς Ακατάλληλο για εκείνους που νομίζουν ότι θίγονται προσωπικά στην ανάρτηση κειμένου αντίθετο με την ιδεολογική τους ταυτότητα ή άποψη, σε αυτούς λέμε ότι ποτέ δεν τους υποχρεώσαμε να διαβάσουν το περιεχόμενο του ιστολογίου μας.